A Pannon Egyetem ajánlásával idén ősszel iskolánk bekapcsolódott egy uniós projektbe, a BE(P)ART programjába. A SZÉPÍRÓK TÁRSASÁGA magyarországi társszervezőként benyújtott pályázata nyerte el az uniós támogatást, általuk vehetünk részt mi is ebben a projektben.
A BE(P)ART – Grow with Arts címen elinduló projekt keretein belül lehetőség nyílik egy, az általános iskolai, középiskolai és egyetemi oktatást kiegészítő hosszú távú program megvalósítására (2020-2023), irodalmi alkotópályázat indul fiatal írók számára, valamint mód van nemzetközi kulturális fesztiválokon való részvételre. A több európai országban párhuzamosan zajló programsorozat fő célja, hogy népszerűsítse a kortárs európai irodalmat a fiatal közönség körében, korszerű megoldásokkal ismertesse meg a művészeti, irodalmi oktatásban dolgozókat, és egy nemzetközi oktatási és ösztöndíjhálózatot hozzon létre fiatal alkotók számára. A megvalósítás első szakaszában budapesti, ajkai, debreceni, pécsi és székesfehérvári középiskolások találkozhatnak írókkal, költőkkel. Ősszel általános iskolák is csatlakoznak a projekthez, év végén pedig irodalmi pályázatot írnak ki fiatal alkotók számára. Tavasszal három előadót láthatott vendégül az Ajkai Bródy Imre Gimnázium, sajnos csak online óra keretei között: Lackfi Jánost, Závada Pétert és Tóth Krisztinát.
György Panna 11. A osztályos diák írása:
***
KÖLTŐK A GIMNÁZIUM DIGITÁLIS KAPUIN BELÜL
A 2020/21-es tanév minden ember, diák, tanár számára hatalmas változásokat hozott. Minden megváltozott, semmit sem vehetünk már természetesnek, minden olyan dolog, ami eddig megszokott volt, máshogy alakult. 2021 mindenki számára nehéz, küzdelmes, szokatlan év volt.
Nem volt ez másképp a Bródy Imre Gimnázium tanulóinak és tanárainak körében sem. Csalódott, reményvesztett diákok, elmaradt közös ünnepségek, szalagavató, ballagás, kulturális és közösségi programok. Mindenki életébe alapvető változást hozott a pandémia, a vírushelyzet, az online oktatás, a bezártság.
Az Ajkai Bródy Imre Gimnázium azon tanulói, kiknek szívéhez a magyar irodalom mint tantárgy közel áll, ezért is várták olyannyira azt a három mai, kiemelkedő kortárs író/költő által tartott, nagy érdeklődést kiváltó online találkozót, ahol a diákok számára lehetőség nyílt kötetlen beszélgetésekre, kérdésfelvetésekre. Megtudhattuk, hogyan élnek ebben a korban az írók, költők, honnan szereznek motivációt, ötleteket, mi az, ami a mindennapok során hat rájuk, valamint mi ösztönzi, és mi érdekli őket. Betekintést nyerhettünk egy irodalmi mű, kötet megteremtésének, megírásának folyamatába, valamint kiadásába, és annak nehézségébe, bonyolultságába.
Tehát sikerült így mégis vendégül látni az Ajkai Bródy Imre Gimnáziumban, igaz csak online térben, három kiváló kortárs alkotót.
Első körben Lackfi János József Attila-díjas magyar költő, író, műfordító, tanár, Nyugat-kutató, fotós tartott órát a tanulók számára. Számomra az előadás során meghatározó élmény volt, ahogy Lackfi János felolvasta saját verseit, különleges élménnyel hatott rám, mert eddigi életemben ez volt az első olyan alkalom, ahol a mű költője még élt, kortárs költőként maga adta elő az általa megírt alkotásokat. Amit a beszámolóm során mindenképp említenem kell, az az, hogy megadatott számomra is a lehetőség, hogy Lackfi János számára feltegyem egy személyes kérdésemet, melyet a költő szívélyesen, örömmel meg is válaszolt.
Pár hét elteltével újabb előadás következett, melyet Závada Péter tartott. Závada Péter magyar költő, drámaíró, zenész, aki a beszélgetés során számos nehezen megválaszolható kérdést kapott: érdeklődtünk a zenei pályafutásáról, színházi munkásságáról, valamint sok kérdés merült fel azzal kapcsolatban is, hogy hogyan él a mai korban egy költő, mit gondol a világról, tudja-e alakítani azt. Nagy örömünkre a fiatal költő olvasott fel nekünk pár verset a napokban megjelent Gondoskodás című új kötetéből is.
Utolsó alkalommal az a megtiszteltetés ért bennünket, bródys diákokat, hogy Tóth Krisztina költő, író, műfordító, üvegművész, valamint a Szépírók Társaságának tagja tartott nekünk író-olvasó találkozót. Tóth Krisztina költészete gimnáziumunkban szóbeli érettségi tétel, így a költő ezen az órán a Bródy végzős diákjainak vendége volt elsősorban (az online találkozó idején még nem tudtuk, hogy idén is elmarad a szóbeli megmérettetés).
Tóth Krisztina előadásában hangsúlyozta, hogy a cím a mű, a vers egyik, ha nem a legfontosabb eleme. „A cím olyan, mint egy lámpa…” Fel lehet vezetni vele a mondanivalót, meg lehet jelölni a témát, de sokszor a cím el is térhet a tartalomtól, a cím tehát sokrétű, és az egyik legjelentősebb alkotórésze a műnek, versnek. Az óra során megtudhattuk azt is, hogy az írónő, költőnő, hogy élte meg a covid okozta nehézségeket kislányával, hallhattunk arról, hogy egy sikeres alkotó, milyen módon tudja beosztani az idejét az anyaság, és a vírushelyzet okozta szokatlan körülmények között. Ízelítőt kaptunk a Bálnadal című új kötetéből is.
Nagyon örülök, örülünk, hogy megkaptuk a lehetőséget, és ha online formában is, de meg tudtuk tartani ezeket a tanító, elgondolkoztató, érdekfeszítő órákat: mindenképp nagy élmény az élő költőket/írókat látni, hallani, megismerni. Még egyszer köszönettel tartozunk a Szépírók Társaságának, az Ajkai Bródy Imre Gimnázium szervező tanárainak: Zsigmondné Simon Klára tanárnőnek és Kersner Ákos tanár úrnak, valamint a meghívottaknak, hogy a pandémia ellenére vállalták a diákokkal való találkozást, és személyiségükkel színt hoztak számunkra, kinyitották a világot, emelték szemhatárunkat.
Köszönjük, és várjuk az őszi folytatást!