NKA Petőfi 200 pályázat

Kersner Ákos írásából:

Iskolánk fontos céljának tartja a nemzeti hagyományokhoz, értékekhez való erőteljes és egyénileg is átélt kötődés kialakítását a diákság körében.

Ezért is örültünk, hogy az NKA Petőfi 200 pályázat keretében 9. évfolyamos tanulóink részt vehettek egy olyan tanulmányi kiránduláson, amely színvonalas programjai révén célkitűzéseink hatékony megvalósítását támogatta.

2023. május 10-én tehát a Petőfi 200 emlékév programjában tanulóink Kápolnásnyékre utaztak. A kirándulás jól szolgálta a közösségépítést, a tanult ismeretek elmélyítését és a nemzeti múlthoz kötődés megerősítését is.

Kápolnásnyéken a Vörösmarty Emlékház megtekintése volt a program. Gránitz-Pápai Judit, a Kárpát-medencei Művészeti Népfőiskola Alapítvány kulturális szervező- munkatársa, a „Rendhagyó reformkori barangolás a Velencei-tónál” program lelkes és felkészült vezetője tartott érdekfeszítő és tartalmas előadást Vörösmarty gyermekkoráról, a gazdatiszti ház történetéről, a reformkor alapvető célkitűzéseiről.

Második nemzeti himnuszunk, a Szózat költője, Vörösmarty Mihály a Velencei-tó mellett, Kápolnásnyéken született 1800. december 1-jén. A család egykori lakóhelyén, a Nádasdy grófi család egykori gazdatiszti házában berendezett emlékmúzeum az ország legjelentősebb, a modern kor és a mai diákság igényeinek is remekül megfelelő Vörösmarty-emlékhelye. Az első kiállítás 1950-ben, a jelenlegi, interaktív és a modern kor elvárásainak minden tekintetben megfelelő kiállítás - egy jelentős felújítás és parkrendezés után - 2020-ban nyílt meg. 5 termen keresztül Vörösmarty Mihály életét, munkásságát, a reformkori irodalmi életet ismerhették meg a diákok. A csodálatos parkban tett séta során Vörösmarty Mihály verseivel és Csajághy Laura szobrával is találkozhattunk. Az épületbe belépve a Szózat egész falat betöltő modern installációja és kézirata, a ház története és egy korabeli térkép tekinthető meg a kiállítás mottója („Ragyogjon emberméltóság sugára”) mellett. Az első terem Vörösmarty gyermekkorához, családjához kapcsolódik. Ezt követően diákéveit, pályakezdését ismerhettük meg, majd az 1830-as, 1840-es évek sikereink át eljuthattunk a szabadságharc időszakához, majd Vörösmarty 1855-ben bekövetkezett halálával s a Szózat szerzőjéhez kapcsolódó visszaemlékezésekkel zárult az élettörténet. Az utolsó teremben egy idővonal (1800-1855-ig) várja a látogatókat, amely Vörösmarty életén kívül összefoglalja a kor hazai és nemzetközi jelentős eseményeit is.

A gyerekek valamennyi teremben kipróbálhatták a korosztályhoz igazított interaktív elemeket, illetve az előzetes ismeretszerzés után önállóan is felfedezhették a tárlatot, lehetőséget kapva arra, hogy egy-egy résztémában elmélyüljenek.

Ezt követően a tanulók csoportmunkában, 8 feladatsorból álló „reformkori vetélkedő” keretében játékos feladatokon keresztül mélyíthették el és bővíthették a megszerzett ismereteket. A Petőfi és Vörösmarty kapcsolatát is érintő foglalkozást követően a tanulók apró, a reformkorhoz kapcsolódó ajándéktárgyat kaptak, a legeredményesebb 3 csapat pedig külön díjazásban is részesült.

Ezután a velencei Bence-hegyen, a Vörösmarty-pincénél folytattuk programunkat, mely egykor részben Vörösmarty Mihály és családja tulajdonát képezte, s a közelben volt szőlője is. A költőóriás minden bizonnyal többször is időzött itt barátaival, pályatársaival, s az itteni élményei meghatározók lehettek több költeménye megírásakor. Itt a pince bemutatása után rendhagyó irodalomórán ismerkedhettek meg a fiatalok Petőfi és Vörösmarty szőlőhöz, borhoz kapcsolódó műveivel. Három bátor diák verset olvasott fel a többieknek, melyek között Vörösmarty és Petőfi bor költeményei szerepeltek. A sort tárlatvezetőnk zárta, aki Vörösmarty Mihály: A vén cigány verséből olvasott fel, és adott elő részleteket.

A kápolnásnyéki Halász-kastélyban zártuk a napot, ahol rövid vendéglátást követően bebarangoltuk a kastély parkját. A kastélyban Elekes Gyula és Járási Ildikó Tűzzománc című kiállításában gyönyörködhettek a diákok, majd szintén egy feladatlap megoldásával egészíthették ki, illetve mélyíthették el a már megszerzett ismereteket.

Zárásként a program szervezője apró ajándékokkal jutalmazta meg a legjobban teljesítő csapatokat. A nap befejezéseként pedig a gyerekek hűtőmágneseket és könyvjelzőket készíthettek.

Nagyon tartalmas és ismeretekben gazdag programon vehettünk részt mindannyian. Mind a diákok, mind pedig a pedagógusok pozitívan fogadták az emlékév keretében megvalósuló kezdeményezést, mely lehetőséget kínált arra, hogy a reformkorhoz és Petőfi személyéhez kapcsolódó kultuszhelyeket szervezett utak keretében, ingyenesen megtekinthessük.