Boldogságóra 9.A

Szeptember:

 


Október
:

Osztály: 9.a osztályfőnöki óra

Az óra témája: A boldogságóra 2. hónapjának témája: Az optimizmus gyakorlása.

Az óra cél- és feladatrendszere: A tanulók téma iránti érdeklődésének felkeltése, az optimizmus témájának bevezetése, együttműködési készség fejlesztése, gondolkodási, képesség fejlesztése, problémamegoldó képesség fejlesztése

Felhasznált források: Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke: Boldogságóra. Kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek. 10-14 éveseknek.                                                                                                             Bagdi Bella – Dezső Anita: Boldogságóra. A pozitív pszichológia lehetőségei a fiatalok személyiségfejlesztésében. 14-20 éveseknek.

Idő (perc)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(pers

 

 

Tevékenység

Módszer, tartalom

Megjegyzés, szemléltetés

5’

Relaxáció

„Színes légzés” – nyugodt ritmusban lélegzünk és közben elképzeljük, hogy a beszívott ill. a kiengedett levegő különböző színeket vesz fel. A legjobban tetszőben eltöltünk néhány percet.

Kézikönyv (10-14 éveseknek) 41. oldal

7’

Az optimizmus fogalmának körbejárása

 

 

Rövid gondolatok írásbeli megfogalmazása

Csoportos beszélgetés: >Gondolatok megfogalmazása a kép alapján: milyen hozzáállást/életszemléletet közvetít az ábra?

>Határozd meg, mit jelent az optimizmus! Hogyan fokozza szerinted a boldogságot?

Frontális

>A gondolatok összevetése, gondolatháló

 

 

 

 

Fotó két félig telt pohárról pl. TK.35.old

 

 

Papír, írószer,

 

 

Tábla

2’

 

Frontális:

>Melyek lehetnek a Föld optimista országai? Ötletek gyűjtése szóban.

>hol áll Mo? (61.helyen)

>következtetés megfogalmazása

 

8’

Történet olvasása, megbeszélése

Csoportmunka.

>Békamese. Humoros történet az optimista szemléletről. Fogalmazzák meg csoportban a tanulságot.

Frontális

>A tanulságok megbeszélése.

TK. 39-40.old

10’

Probléma és a megoldási javaslatának párosítása

Csoportmunka.

>Az osztály minden tagja kap egy kártyát. Keresse meg mindenki a párját.

Frontális

>Előbb a pesszimista, majd az optimista megoldások felolvasása.

TK. 196 old, kártyák

8’

Optimista mondatok megfogalmazása

Egyéni:

>példa alapján 3 pesszimista gondolatot átültet optimistába

Csoportos:

>a megoldási javaslatok megbeszélése

TK. 40.old

„Soha nem lesz barátom az új suliban.” > „Könnyedén szerzek barátokat.”

5’

Összegzés, beszélgetés

Élmények, érzések, gondolatok megfogalmazása a foglalkozással kapcsolatban. Ki mit visz ma magával?

 

 

 

November:

Osztály: 9.a osztályfőnöki óra

Az óra témája: A boldogságóra 3. hónapjának témája: Társas kapcsolatok.

Az óra cél- és feladatrendszere: A tanulók téma iránti érdeklődésének felkeltése, a társas kapcsolatok fontosságának tudatosítása, ok-okozati összefüggések felismerése, szociális készségek fejlesztése

Felhasznált források: Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke: Boldogságóra. Kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek. 10-14 éveseknek.                                                                                                             Bagdi Bella – Dezső Anita: Boldogságóra. A pozitív pszichológia lehetőségei a fiatalok személyiségfejlesztésében. 14-20 éveseknek.

Idő (perc)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(pers

 

 

Tevékenység

Módszer, tartalom

Megjegyzés, szemléltetés

5’

Relaxáció

Izmok feszülésének és ellazulásának tudatosítása

Légzésritmus-követés”

Kézikönyv (10-14 éveseknek) 40.old.

6’

Dal meghallgatása

Rávezetés a foglalkozás témájára Bagdi Bella Jobb Veled a Világ c. dala segítségével

https://www.youtube.com/watch?v=CIBvQfRfris

5

Bevezető beszélgetés társas kapcsolatok fontosságáról

Frontális

>Mit gondolsz, miért fontosak a kapcsolataink a boldogságunk szempontjából?

 

5’

Állítások olvasása, megjelölése, megbeszélése

Egyéni, frontális

>Mely állítások igazak szerinted? Melyeket tapasztaltad már meg?

TK/58.old. állítások listája feladatlapon

5’

A társas támogatottság feltérképezése

Egyéni, pármunka

>Írd fel lehetőleg fontossági sorrendben, hogy kikre számíthatsz nehéz élethelyzetekben

>Beszéljétek meg párban

 

5’

Kapcsolati háló készítése

Egyéni.

>Rajzolja meg mindenki egyéni kapcsolati társasági hálóját.

 

Sablon a 68.oldalon

8’

Kapcsolatok ápolása.

A számla c.történet – nagylelkű gesztusok fontossága

Történet olvasása értelmezése, tanulság levonása

 

 

Csoportos, frontális

>Olvassák el a történetet, fogalmazzák meg a tanulságot csoportban.

>Megbeszélés

 

TK/63.old

1’

házi feladat kijelölése

A következő héten mindenki keressen olyan helyzeteket, amikor önzetlen és nagylelkű lehet egy barátjával vagy családtagjával. Erről később beszámolunk egymásnak.

 

5’

Összegzés, beszélgetés

Élmények, érzések, gondolatok megfogalmazása a foglalkozással kapcsolatban. Ki mit visz ma magával?

 

 


Február:

Osztály: 9.a osztályfőnöki óra

Az óra témája: A boldogságóra 6. hónapjának témája: A megküzdés.

Az óra cél- és feladatrendszere: A tanulók téma iránti érdeklődésének felkeltése, problémamegoldó képességük fejlesztése, megküzdési módok megismerése, kommunikációs készség fejlesztése

Felhasznált források: Bagdi Bella – Dezső Anita: Boldogságóra. A pozitív pszichológia lehetőségei a fiatalok személyiségfejlesztésében. 14-20 éveseknek.

Idő (perc)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(pers

 

 

Tevékenység

Módszer, tartalom

Megjegyzés, szemléltetés

5’

Relaxáció

Bagdi Bella Relaxációs dal

www.boldogsagora.hu/dalok

8’

Bevezető beszélgetés

Frontális

>Mit jelent a megküzdés szó?

>Pozitív vagy negatív érzést kelt a kifejezés?

>Boldoggá tehet minket? Hogyan?

Idézet kivetítve: „Azokból a kövekből, melyek utunkba gördülnek, egy kis ügyességgel lépcsőt építhetünk” (Széchenyi István)

3’

Átélt stresszhelyzet megfogalmazása

Egyéni

>A legutóbb átélt stresszhelyzet rövid leírása.

 

íróeszköz, papír

3’

Ismeret átadása: a helyzet értékelési módjai

Frontális

A stresszhelyzet értékelése:

>elsődleges értékelés

>másodlagos értékelés

 

3’

Saját stresszhelyzet értékelése

Egyéni

> A leírt helyzetet mindenki értékeli a megszerzett ismeret alapján

 

8’

Ismeret átadása: megküzdési módok

Frontális

>problémaközpontú

>érzelemközpontú

Vázlat kivetítve

5’

Cselekvési terv készítése

Egyéni

>Az elhangzottak alapján gondolja végig, milyen módon küzdhet meg a leírt stresszhelyzettel

 

'5

A megküzdési terv megbeszélése

Pármunka

>A párok elmesélik egymásnak, hogyan oldják meg a saját stresszhelyzetet

 

5’

Összegzés, beszélgetés

>Milyen érzéseik, benyomásaik vannak a foglalkozással kapcsolatban?

>Hasznosak voltak-e az elhangzottak?

 

 



Június:

 

Boldogságtabló:




Pozitív játék: