Szeptember:
![]() |
![]() |
Október:
Osztály: 9.a osztályfőnöki óra
Az óra témája: A boldogságóra 2. hónapjának témája: Az optimizmus gyakorlása.
Az óra cél- és feladatrendszere: A tanulók téma iránti érdeklődésének felkeltése, az optimizmus témájának bevezetése, együttműködési készség fejlesztése, gondolkodási, képesség fejlesztése, problémamegoldó képesség fejlesztése
Felhasznált források: Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke: Boldogságóra. Kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek. 10-14 éveseknek. Bagdi Bella – Dezső Anita: Boldogságóra. A pozitív pszichológia lehetőségei a fiatalok személyiségfejlesztésében. 14-20 éveseknek.
Idő (perc)
(pers
|
Tevékenység |
Módszer, tartalom |
Megjegyzés, szemléltetés |
5’ |
Relaxáció |
„Színes légzés” – nyugodt ritmusban lélegzünk és közben elképzeljük, hogy a beszívott ill. a kiengedett levegő különböző színeket vesz fel. A legjobban tetszőben eltöltünk néhány percet. |
Kézikönyv (10-14 éveseknek) 41. oldal |
7’ |
Az optimizmus fogalmának körbejárása
Rövid gondolatok írásbeli megfogalmazása |
Csoportos beszélgetés: >Gondolatok megfogalmazása a kép alapján: milyen hozzáállást/életszemléletet közvetít az ábra? >Határozd meg, mit jelent az optimizmus! Hogyan fokozza szerinted a boldogságot? Frontális >A gondolatok összevetése, gondolatháló
|
Fotó két félig telt pohárról pl. TK.35.old
Papír, írószer,
Tábla |
2’ |
|
Frontális: >Melyek lehetnek a Föld optimista országai? Ötletek gyűjtése szóban. >hol áll Mo? (61.helyen) >következtetés megfogalmazása |
|
8’ |
Történet olvasása, megbeszélése |
Csoportmunka. >Békamese. Humoros történet az optimista szemléletről. Fogalmazzák meg csoportban a tanulságot. Frontális >A tanulságok megbeszélése. |
TK. 39-40.old |
10’ |
Probléma és a megoldási javaslatának párosítása |
Csoportmunka. >Az osztály minden tagja kap egy kártyát. Keresse meg mindenki a párját. Frontális >Előbb a pesszimista, majd az optimista megoldások felolvasása. |
TK. 196 old, kártyák |
8’ |
Optimista mondatok megfogalmazása |
Egyéni: >példa alapján 3 pesszimista gondolatot átültet optimistába Csoportos: >a megoldási javaslatok megbeszélése |
TK. 40.old „Soha nem lesz barátom az új suliban.” > „Könnyedén szerzek barátokat.” |
5’ |
Összegzés, beszélgetés |
Élmények, érzések, gondolatok megfogalmazása a foglalkozással kapcsolatban. Ki mit visz ma magával? |
|
November:
Osztály: 9.a osztályfőnöki óra
Az óra témája: A boldogságóra 3. hónapjának témája: Társas kapcsolatok.
Az óra cél- és feladatrendszere: A tanulók téma iránti érdeklődésének felkeltése, a társas kapcsolatok fontosságának tudatosítása, ok-okozati összefüggések felismerése, szociális készségek fejlesztése
Felhasznált források: Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke: Boldogságóra. Kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek. 10-14 éveseknek. Bagdi Bella – Dezső Anita: Boldogságóra. A pozitív pszichológia lehetőségei a fiatalok személyiségfejlesztésében. 14-20 éveseknek.
Idő (perc)
(pers
|
Tevékenység |
Módszer, tartalom |
Megjegyzés, szemléltetés |
5’ |
Relaxáció |
Izmok feszülésének és ellazulásának tudatosítása „Légzésritmus-követés” |
Kézikönyv (10-14 éveseknek) 40.old. |
6’ |
Dal meghallgatása |
Rávezetés a foglalkozás témájára Bagdi Bella Jobb Veled a Világ c. dala segítségével |
https://www.youtube.com/watch?v=CIBvQfRfris |
5’ |
Bevezető beszélgetés társas kapcsolatok fontosságáról |
Frontális >Mit gondolsz, miért fontosak a kapcsolataink a boldogságunk szempontjából? |
|
5’ |
Állítások olvasása, megjelölése, megbeszélése |
Egyéni, frontális >Mely állítások igazak szerinted? Melyeket tapasztaltad már meg? |
TK/58.old. állítások listája feladatlapon |
5’ |
A társas támogatottság feltérképezése |
Egyéni, pármunka >Írd fel lehetőleg fontossági sorrendben, hogy kikre számíthatsz nehéz élethelyzetekben >Beszéljétek meg párban |
|
5’ |
Kapcsolati háló készítése |
Egyéni. >Rajzolja meg mindenki egyéni kapcsolati társasági hálóját.
|
Sablon a 68.oldalon |
8’ |
Kapcsolatok ápolása. A számla c.történet – nagylelkű gesztusok fontossága Történet olvasása értelmezése, tanulság levonása |
Csoportos, frontális >Olvassák el a történetet, fogalmazzák meg a tanulságot csoportban. >Megbeszélés
|
TK/63.old |
1’ |
házi feladat kijelölése |
A következő héten mindenki keressen olyan helyzeteket, amikor önzetlen és nagylelkű lehet egy barátjával vagy családtagjával. Erről később beszámolunk egymásnak. |
|
5’ |
Összegzés, beszélgetés |
Élmények, érzések, gondolatok megfogalmazása a foglalkozással kapcsolatban. Ki mit visz ma magával? |
|
Február:
Osztály: 9.a osztályfőnöki óra
Az óra témája: A boldogságóra 6. hónapjának témája: A megküzdés.
Az óra cél- és feladatrendszere: A tanulók téma iránti érdeklődésének felkeltése, problémamegoldó képességük fejlesztése, megküzdési módok megismerése, kommunikációs készség fejlesztése
Felhasznált források: Bagdi Bella – Dezső Anita: Boldogságóra. A pozitív pszichológia lehetőségei a fiatalok személyiségfejlesztésében. 14-20 éveseknek.
Idő (perc)
(pers
|
Tevékenység |
Módszer, tartalom |
Megjegyzés, szemléltetés |
5’ |
Relaxáció |
Bagdi Bella Relaxációs dal |
www.boldogsagora.hu/dalok |
8’ |
Bevezető beszélgetés |
Frontális >Mit jelent a megküzdés szó? >Pozitív vagy negatív érzést kelt a kifejezés? >Boldoggá tehet minket? Hogyan? |
Idézet kivetítve: „Azokból a kövekből, melyek utunkba gördülnek, egy kis ügyességgel lépcsőt építhetünk” (Széchenyi István) |
3’ |
Átélt stresszhelyzet megfogalmazása |
Egyéni >A legutóbb átélt stresszhelyzet rövid leírása.
|
íróeszköz, papír |
3’ |
Ismeret átadása: a helyzet értékelési módjai |
Frontális A stresszhelyzet értékelése: >elsődleges értékelés >másodlagos értékelés |
|
3’ |
Saját stresszhelyzet értékelése |
Egyéni > A leírt helyzetet mindenki értékeli a megszerzett ismeret alapján |
|
8’ |
Ismeret átadása: megküzdési módok |
Frontális >problémaközpontú >érzelemközpontú |
Vázlat kivetítve |
5’ |
Cselekvési terv készítése |
Egyéni >Az elhangzottak alapján gondolja végig, milyen módon küzdhet meg a leírt stresszhelyzettel |
|
'5 |
A megküzdési terv megbeszélése |
Pármunka >A párok elmesélik egymásnak, hogyan oldják meg a saját stresszhelyzetet |
|
5’ |
Összegzés, beszélgetés |
>Milyen érzéseik, benyomásaik vannak a foglalkozással kapcsolatban? >Hasznosak voltak-e az elhangzottak? |
|
Június:
Boldogságtabló:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pozitív játék:
![]() |
![]() |
![]() |