Az Ajkai Bródy Imre Gimnázium és a rimaszombati Tompa Mihály Gimnázium osztályainak együttműködése |
|
REGÉLŐ VÁRAINK MAGYARORSZÁGON ÉS A FELVIDÉKEN |
A két csoport találkozásainak/közös munkájának eredményeképp egy spirálozott, laminált útikönyv került létrehozásra 2 példányban, egyik az ajkai gimnázium, a másik a rimaszombati gimnázium könyvtárában megtalálható.
Fényképek a közös termékről: www.brody.papaitk.hu
A találkozások időpontjai:
I. 2019. március 26-29., helyszíne Rimaszombat és környéke
II. 2019. április 23-26., helyszíne Ajka és környéke, Veszprém meg
I. ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ
Résztvevők: Az Ajkai Bródy Imre Gimnázium 10.A és 10.G diákjai
Tanárok: Mecsekiné Bors Beáta, igazgató-helyettes, koordinátor, Pegánné Göntér Szilvia, a 10.A osztályfőnöke, angol szakos tanár, Molnárné Novák Mária, német szakos tanár, Dr. Paksi Zoltán, történelem-földrajz szakos tanár
Az első találkozást megelőzően az Ajkai Bródy Imre Gimnáziumban lezajlottak az előkészítő munkák a kísérő tanárok vezetésével.
⦁ Dr. Paksi Zoltán előadása: A Felvidék bemutatása, múltja és jelene
⦁ Molnárné Novák Mária vezetésével a Felvidékhez kapcsolatos kvíz kitöltésére került sor
⦁ Pegánné Göntér Szilvia: Várak a Felvidéken (YouTube videók megtekintése)
II. A MEGVALÓSÍTÁS SZAKASZA
- UTAZÁS (Rimaszombat és környéke)
Program:
- nap: Ajka – Somoskő – Fülek – Ajnácskő - Rimaszombat
- nap: Rimaszombat –- Rozsnyó – Betlér – Krasznahorka - Domica cseppkőbarlang – Rimaszombat
- nap: közös munka Rimaszombaton a Tompa Mihály Református Gimnáziumban http://tmrg.sk/, délután városnézés Rimaszombaton
- nap: Rimaszombat – Divény – Selmecbánya – Ajka
Indulás: 2019. március 26. 6:30 ajkai Polgármesteri Hivatal
Szálláshely: Euromotel Rimaszombat http://www.euromotel.sk/hu/ kétcsillagos motel 3-4 ágyas szobákkal
Utazásszervező: Talabor Utazási Iroda
1. nap (2019. március 26.)
A kora reggeli indulás után 11 óra körül a csoport megérkezett Somoskőre, ahol Varga Gábor felvidéki idegenvezető várt ránk. Az ő vezetésével gyalogoltunk át Magyarországról Szlovákiába. Utunk során megtekintettük Somoskő várát, ahonnan csodálatos kilátás nyílt a Medves-fennsíkra. Nem hagyhattuk ki a vár alján található Petőfi kunyhót sem, ami felett van az országhatár és ezt határkövek is jelzik. A vár északi oldalán elképesztő bazaltömlés és kőtenger mellett haladtunk el.
Ellátogattunk a Macskalyuk bányához is, ahonnan a pesti macskakövek is származnak.
Második megállóhelyünk Füleken volt, felmásztunk a várba és egy helyi idegenvezető segítségével a vár Bebek tornyában található kiállítást csodálhattuk meg.
A nap zárásaként felmásztunk Ajnácskő sziklaromjaihoz.
2. nap (2019. március 27.)
Napunkat városnézéssel kezdtük Rozsnyón. Ott elidőztünk egy kicsit a város Főterén, majd egy rövid sétát tettünk a belvárosban. A város főterén áll Rozsnyó egyik nevezetessége, az Őrtorony, előtte látható Andrássy Franciska szobra, aki az özvegyek és az árvák támogatója volt.
Ezt követően folytattuk kirándulásunkat Betlérre, ahol az Andrássy-kastély impozáns épületében szemlélődhettünk egy idegenvezető segítségével. A kastélyparkot keresztülszelő ösvényeken kedvünkre sétálhattunk, szinte folyamatos madárcsicsergést hallgatva.
Nem hagyhattuk ki az Andrássy-mauzóleumot sem a szerdai programunkból. 1904-ben Andrássy Dénes feleségének, Andrássy Franciskának építtette, majd 11 évvel Franciska halála után ő is erre a nyugvóhelyre került.
3. nap (2019. március 28.)
Ezt a napot Rimaszombaton töltöttük és közös programokon vettünk részt a Tompa Mihály Gimnázium diákjaival.
Először a felvidéki diákok bemutatták iskolájukat és az igazgatónő is köszöntött minket.
A délelőtt folyamán az ajkai és a rimaszombati diákok közösen dolgoztak egy közös termék létrehozásán a számítógépes termekben.
A feladat:
Csapatok feladatai (választható, de 3 elem kötelező):
(Szerkesztés Wordben vagy Power Pointban)
- fényképek vagy rajzolt illusztrációk, esetleg rövid képregény
- információk az adott nevezetességről és/vagy helységről (egy típus választható)
- ahogy egy modern turistamagazinban jelenne meg
- ahogy egy iskolai tankönyvben jelenne meg
- ahogy egy korabeli cikkben jelenne meg
- ahogy egy reklámújságban jelenne meg
- vers a várról (legalább 4-5 versszakkal, címmel ellátva)
- mondaírás: elvárjuk, hogy vagy a történet, vagy a helyszínek, vagy a szereplők részben valóságosak legyenek. Lehetnek bennük csodás dolgok is, de nem lehet az egész kitalálás, mese.
- várelemzés művészeti irányzatok szerint: gótikus, klasszicista, reneszánsz, barokk, stb.
7 csoportnak 7 különböző helyről kellett írnia és az elkészített munkák egy könyv formájában vannak felfűzve.
Délután barátságos focimérkőzésre került sor az ajkai és a rimaszombati diákok között. A meccset az ajkaiak nyerték 2:0-ra.
A focizás után a diákok közösen fedezték fel Rimaszombatot és lelkesen oldották meg a felvidéki tanulók által összeállított feladatokat.
A gimnázium épülete előtt |
4. nap (2019. március 29.)
Elérkezett a hazautazásunk napja. Útközben megtekintettük Divény várát és Selmecbányára is ellátogattunk.
Divény vára |
|
|
Ellátogattunk egy egykori aranybányába is, ami jelenleg múzeumként funkcionál. Az ide látogatók bányászköpenyben, sisakkal és lámpással a kézben a saját bőrükön élhetik át a feltételeket, amelyek mellett valaha a munkások bányásztak. A megtekintett útvonalon 17.- 19. századi bányászati művek és régi bányászati berendezések és szerszámok találhatók. |
Miután búcsút intettünk Selmecbányának elindultunk hazafelé és mindig örömmel fogunk visszaemlékezni a Felvidéken eltöltött pár napra.
Utazás ( Ajka és környéke, Veszprém megye)
A rimaszombati diákok látogatása Magyarországon
Program:
- nap : Rimaszombat – Eger – Ajka (Városlőd)
- nap: Ajka(Városlőd) – Nagyvázsony – Tapolca – Szigliget – Ajka
- nap: közös program az iskolában, Ajka felfedezése - Sümeg v. Magyarpolány v. Ajka-Csinger
- nap: Ajka – Várpalota – Budapest – Rimaszombat
Szálláshely: Iglauer Park,Városlőd
Utazásszervező: Talabor Utazási Iroda
Kísérő tanárok: Sebők Attila igazgató-helyettes, magyar szakos tanár, Főző Zsolt, matematika-informatika szakos tanár
1. nap (2019. április 23.)
A rimaszombati diákok utazásuk első napján Egerbe látogattak el, ahol 2 órás idegenvezetéssel egybekötött túrán vettek részt.
Az esti órákban érkeztek szálláshelyükre a városlődi Iglauer Parkba, ahol iskolánk vezetősége és a Határtalanul! program résztvevői üdvözölték őket.
2. nap (2019. április 24.)
A tanulók megtekintették a nagyvázsonyi várat, majd onnét a tapolcai tavasbarlangba mentek.
Utolsó állomásuk a szigligeti vár volt.
3. nap (2019. április 25.)
Délelőtt a felvidéki diákok az Ajkai Bródy Imre Gimnáziumba látogattak, ahol közösen dolgoztak az útikönyv megszerkesztésén.
Délután focimeccs visszavágót szerveztünk, az ajkai diákok ismét győztek, ez alkalommal 3:0 lett az eredmény.
Sportolás után az ajkai és rimaszombati diákok egy közös felfedező útra indultak Ajkán. 5 csapatban kellett megoldaniuk egy feladatsort
A feladatsor:
Helyszín (GPS koordináták):
47.105690, 17.556578
1. Soroljátok fel a Torna-patak mellékvizeit?
1.
2.
3.
4.
2. Hol helyezkedik el Ajka?
______________________________________________
3. Milyen eredetű szó Ajka? Milyen névből származtatható?
________________________________________________
4. Mikor és hol épült Európa első kriptongyára?
____________________________________________________
5. Mikor bányászták ki az utolsó csille szenet?
_________________________________________________
6. Ki alapította az ajkai üveggyárat és mi a legsikeresebb terméktípusa?
__________________________________________________
7. Mikor nyilvánították Ajkát várossá?
__________________________________________________
8. Kiről nevezték el az ajka-csingervölgyi parkerdőt?
__________________________________________________
9. Mi volt a foglalkozása Fekete Istvánnak Ajkán?
__________________________________________________
10. Sorolj fel legalább 3 testvérvárost!
1.
2.
3.
Helyszín: (GPS koordináták)
47.111677, 17.559919
1. Mennyi állatszobor található ezen a helyen?
2. Milyen állatok és milyen néven szerepelnek Fekete István műveiben?
Helyszín: (GPS koordináták)
47.110070, 17.559517
1. Mi a kapcsolat Lakos János és a Múzeum között?
2. Hogy hívják ezeket a növényeket?
a, Királyné ………………….
b, Őszi ………………..
c, Szibériai …………………
3. A légifelvétel Ajkáról az iszapkatasztrófa előtt vagy után készült?
4. Melyik korból származó női viselet látható az egyik teremben?
5. Minek a leírása található a kripton égővel kapcsolatban?
6. Húzd alá Fekete István műveit! Kettő alkotás egy másik író nevéhez fűződik. Ki ő?
a, Karácsony éjjel
b, Tüskevár
c, Téli berek
d, Barátom a vadon
e, Kele
f, Éjbe zuhant évek
g, Tojáshéjdarabkák
7. Milyen üzemek (cégek) kiállítását láthattad az Ajka iparát bemutató teremben? (3)
Helyszín: (GPS koordináták)
47.106225, 17.560657
- Milyen alkalomból avatták fel a szoborparkot?
- Hogy nevezik a köznyelvben?
- Készíts egy fotót a csoportról a szoborparkkal a háttérben!
4. nap (2019. április 26.)
Felvidéki vendégeink elindultak hazafelé. Útközben megálltak Várpalotán és megnézték a Trianon Múzeumot. A Trianon Múzeum a Kárpát-medence egyetlen olyan intézménye, amely az első világháborút követő békeszerződéssel és napjainkra is kiható következményeivel foglalkozik, és intézményes keretek között mutatja be a trianoni országvesztés gazdag és megrázó tárgyi, szellemi hagyatékát.
ÉRTÉKELŐ SZAKASZ
A hazaérkezést követően az utazáson résztvevő diákok értékelő óra során bemutatták prezentációikat, áttekintették a feladatmegoldásokat és felelevenítették élményeiket.
Az iskola diákjai számára kiállítást készítettek az ott készített fotókból, rajzokból és a hazahozott prospektusokból.