Úti beszámoló

Az Ajkai Bródy Imre Gimnázium és a rimaszombati Tompa Mihály Gimnázium osztályainak együttműködése



Az együttműködés címe:

REGÉLŐ VÁRAINK MAGYARORSZÁGON ÉS A FELVIDÉKEN

 


A két csoport találkozásainak/közös munkájának eredményeképp egy spirálozott, laminált útikönyv került létrehozásra 2 példányban, egyik az ajkai gimnázium, a másik a rimaszombati gimnázium könyvtárában megtalálható.
Fényképek a közös termékről: www.brody.papaitk.hu


A találkozások időpontjai:
I. 2019. március 26-29., helyszíne Rimaszombat és környéke
II. 2019. április 23-26., helyszíne Ajka és környéke, Veszprém meg


I. ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ


Résztvevők: Az Ajkai Bródy Imre Gimnázium 10.A és 10.G diákjai


Tanárok: Mecsekiné Bors Beáta, igazgató-helyettes, koordinátor, Pegánné Göntér Szilvia, a 10.A osztályfőnöke, angol szakos tanár, Molnárné Novák Mária, német szakos tanár, Dr. Paksi Zoltán, történelem-földrajz szakos tanár

Az első találkozást megelőzően az Ajkai Bródy Imre Gimnáziumban lezajlottak az előkészítő munkák a kísérő tanárok vezetésével.
Dr. Paksi Zoltán előadása: A Felvidék bemutatása, múltja és jelene
Molnárné Novák Mária vezetésével a Felvidékhez kapcsolatos kvíz kitöltésére került sor
Pegánné Göntér Szilvia: Várak a Felvidéken (YouTube videók megtekintése)

 

II. A MEGVALÓSÍTÁS SZAKASZA

 

  1. UTAZÁS (Rimaszombat és környéke)

Program:

  1. nap: Ajka – Somoskő – Fülek – Ajnácskő - Rimaszombat
  2. nap: Rimaszombat –- Rozsnyó – Betlér – Krasznahorka - Domica cseppkőbarlang – Rimaszombat
  3. nap: közös munka Rimaszombaton a Tompa Mihály Református Gimnáziumban http://tmrg.sk/, délután városnézés Rimaszombaton
  4. nap: Rimaszombat – Divény – Selmecbánya – Ajka

Indulás: 2019. március 26. 6:30 ajkai Polgármesteri Hivatal

Szálláshely: Euromotel Rimaszombat http://www.euromotel.sk/hu/ kétcsillagos motel 3-4 ágyas szobákkal

Utazásszervező: Talabor Utazási Iroda

 

1. nap (2019. március 26.)

A kora reggeli indulás után 11 óra körül a csoport megérkezett Somoskőre, ahol Varga Gábor felvidéki idegenvezető várt ránk. Az ő vezetésével gyalogoltunk át Magyarországról Szlovákiába. Utunk során megtekintettük Somoskő várát, ahonnan csodálatos kilátás nyílt a Medves-fennsíkra. Nem hagyhattuk ki a vár alján található Petőfi kunyhót sem, ami felett van az országhatár és ezt határkövek is jelzik. A vár északi oldalán elképesztő bazaltömlés és kőtenger mellett haladtunk el.

Ellátogattunk a Macskalyuk bányához is, ahonnan a pesti macskakövek is származnak.


 

Második megállóhelyünk Füleken volt, felmásztunk a várba és egy helyi idegenvezető segítségével a vár Bebek tornyában található kiállítást csodálhattuk meg.

 

A nap zárásaként felmásztunk Ajnácskő sziklaromjaihoz.

 

2. nap (2019. március 27.)

Napunkat városnézéssel kezdtük Rozsnyón. Ott elidőztünk egy kicsit a város Főterén, majd egy rövid sétát tettünk a belvárosban. A város főterén áll Rozsnyó egyik nevezetessége, az Őrtorony, előtte látható Andrássy Franciska szobra, aki az özvegyek és az árvák támogatója volt.

 

Ezt követően folytattuk kirándulásunkat Betlérre, ahol az Andrássy-kastély impozáns épületében szemlélődhettünk egy idegenvezető segítségével. A kastélyparkot keresztülszelő ösvényeken kedvünkre sétálhattunk, szinte folyamatos madárcsicsergést hallgatva.

Nem hagyhattuk ki az Andrássy-mauzóleumot sem a szerdai programunkból. 1904-ben Andrássy Dénes feleségének, Andrássy Franciskának építtette, majd 11 évvel Franciska halála után ő is erre a nyugvóhelyre került.

 

3. nap (2019. március 28.)

Ezt a napot Rimaszombaton töltöttük és közös programokon vettünk részt a Tompa Mihály Gimnázium diákjaival.

Először a felvidéki diákok bemutatták iskolájukat és az igazgatónő is köszöntött minket.

A délelőtt folyamán az ajkai és a rimaszombati diákok közösen dolgoztak egy közös termék létrehozásán a számítógépes termekben.

A feladat:

Csapatok feladatai (választható, de 3 elem kötelező):

(Szerkesztés Wordben vagy Power Pointban)

  • fényképek vagy rajzolt illusztrációk, esetleg rövid képregény
  • információk az adott nevezetességről és/vagy helységről (egy típus választható)
  • ahogy egy modern turistamagazinban jelenne meg
  • ahogy egy iskolai tankönyvben jelenne meg
  • ahogy egy korabeli cikkben jelenne meg
  • ahogy egy reklámújságban jelenne meg
  • vers a várról (legalább 4-5 versszakkal, címmel ellátva)
  • mondaírás: elvárjuk, hogy vagy a történet, vagy a helyszínek, vagy a szereplők részben valóságosak legyenek. Lehetnek bennük csodás dolgok is, de nem lehet az egész kitalálás, mese.
  • várelemzés művészeti irányzatok szerint: gótikus, klasszicista, reneszánsz, barokk, stb.

7 csoportnak 7 különböző helyről kellett írnia és az elkészített munkák egy könyv formájában vannak felfűzve.

 

Délután barátságos focimérkőzésre került sor az ajkai és a rimaszombati diákok között. A meccset az ajkaiak nyerték 2:0-ra.

 

A focizás után a diákok közösen fedezték fel Rimaszombatot és lelkesen oldották meg a felvidéki tanulók által összeállított feladatokat.

A gimnázium épülete előtt

 

4. nap (2019. március 29.)

Elérkezett a hazautazásunk napja. Útközben megtekintettük Divény várát és Selmecbányára is ellátogattunk.

Divény vára


Selmecbánya

 

Ellátogattunk egy egykori aranybányába is, ami jelenleg múzeumként funkcionál. Az ide látogatók bányászköpenyben, sisakkal és lámpással a kézben a saját bőrükön élhetik át a feltételeket, amelyek mellett valaha a munkások bányásztak. A megtekintett útvonalon 17.- 19. századi bányászati művek és régi bányászati berendezések és szerszámok találhatók.

Miután búcsút intettünk Selmecbányának elindultunk hazafelé és mindig örömmel fogunk visszaemlékezni a Felvidéken eltöltött pár napra.

 

 

Utazás ( Ajka és környéke, Veszprém megye)

A rimaszombati diákok látogatása Magyarországon

 

Program:

  1. nap : Rimaszombat – Eger – Ajka (Városlőd)
  2. nap: Ajka(Városlőd) – Nagyvázsony – Tapolca – Szigliget – Ajka
  3. nap: közös program az iskolában, Ajka felfedezése - Sümeg v. Magyarpolány v. Ajka-Csinger
  4. nap: Ajka – Várpalota – Budapest – Rimaszombat

 

Szálláshely: Iglauer Park,Városlőd

Utazásszervező: Talabor Utazási Iroda

Kísérő tanárok: Sebők Attila igazgató-helyettes, magyar szakos tanár, Főző Zsolt, matematika-informatika szakos tanár

 

 

1. nap (2019. április 23.)

A rimaszombati diákok utazásuk első napján Egerbe látogattak el, ahol 2 órás idegenvezetéssel egybekötött túrán vettek részt.

Az esti órákban érkeztek szálláshelyükre a városlődi Iglauer Parkba, ahol iskolánk vezetősége és a Határtalanul! program résztvevői üdvözölték őket.

2. nap (2019. április 24.)

 

A tanulók megtekintették a nagyvázsonyi várat, majd onnét a tapolcai tavasbarlangba mentek.

Utolsó állomásuk a szigligeti vár volt.

 

 

3. nap (2019. április 25.)

Délelőtt a felvidéki diákok az Ajkai Bródy Imre Gimnáziumba látogattak, ahol közösen dolgoztak az útikönyv megszerkesztésén.

Délután focimeccs visszavágót szerveztünk, az ajkai diákok ismét győztek, ez alkalommal 3:0 lett az eredmény.

 

Sportolás után az ajkai és rimaszombati diákok egy közös felfedező útra indultak Ajkán. 5 csapatban kellett megoldaniuk egy feladatsort

A feladatsor: 

 

Helyszín (GPS koordináták):

47.105690, 17.556578

 

1. Soroljátok fel a Torna-patak mellékvizeit?

1.

2.

3.

4.

2. Hol helyezkedik el Ajka?

______________________________________________

3. Milyen eredetű szó Ajka? Milyen névből származtatható?

________________________________________________

4. Mikor és hol épült Európa első kriptongyára?

____________________________________________________

5. Mikor bányászták ki az utolsó csille szenet?

_________________________________________________

6. Ki alapította az ajkai üveggyárat és mi a legsikeresebb terméktípusa?

__________________________________________________

7. Mikor nyilvánították Ajkát várossá?

__________________________________________________

8. Kiről nevezték el az ajka-csingervölgyi parkerdőt?

__________________________________________________

9. Mi volt a foglalkozása Fekete Istvánnak Ajkán?

__________________________________________________

10. Sorolj fel legalább 3 testvérvárost!

1.

2.

3.

 

 

Helyszín: (GPS koordináták)

47.111677, 17.559919

 

1. Mennyi állatszobor található ezen a helyen?

2. Milyen állatok és milyen néven szerepelnek Fekete István műveiben?

 

 

Helyszín: (GPS koordináták)

47.110070,  17.559517

 

1. Mi a kapcsolat Lakos János és a Múzeum között?

2. Hogy hívják ezeket a növényeket?

a, Királyné ………………….

b, Őszi ………………..

c, Szibériai …………………

3. A légifelvétel Ajkáról az iszapkatasztrófa előtt vagy után készült?

4. Melyik korból származó női viselet látható az egyik teremben?

5. Minek a leírása található a kripton égővel kapcsolatban?

6. Húzd alá Fekete István műveit! Kettő alkotás egy másik író nevéhez fűződik. Ki ő?

a, Karácsony éjjel

b, Tüskevár

c, Téli berek

d, Barátom a vadon

e, Kele

f, Éjbe zuhant évek

g, Tojáshéjdarabkák

7. Milyen üzemek (cégek) kiállítását láthattad az Ajka iparát bemutató teremben? (3)

 

Helyszín: (GPS koordináták)

       47.106225, 17.560657

 

  1. Milyen alkalomból avatták fel a szoborparkot?
  2. Hogy nevezik a köznyelvben?
  3. Készíts egy fotót a csoportról a szoborparkkal a háttérben!

 

4. nap (2019. április 26.)

Felvidéki vendégeink elindultak hazafelé. Útközben megálltak Várpalotán és megnézték a Trianon Múzeumot. A Trianon Múzeum a Kárpát-medence egyetlen olyan intézménye, amely az első világháborút követő békeszerződéssel és napjainkra is kiható következményeivel foglalkozik, és intézményes keretek között mutatja be a trianoni országvesztés gazdag és megrázó tárgyi, szellemi hagyatékát.

 

ÉRTÉKELŐ SZAKASZ

 

A hazaérkezést követően az utazáson résztvevő diákok értékelő óra során bemutatták prezentációikat, áttekintették a feladatmegoldásokat és felelevenítették élményeiket.

Az iskola diákjai számára kiállítást készítettek az ott készített fotókból, rajzokból és a hazahozott prospektusokból.