Makkos Veronika és Kersner Máté 11.G osztályos tanuló írása:
Iskolánk, az Ajkai Bródy Imre Gimnázium a tavalyi évben sikerrel pályázott az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája által indított Európa Parlament Nagykövet Iskolája Programjára.
A tanéveken átnyúló projekt célja, hogy egy pedagógus mentor, Kersner Ákos senior nagykövet segítségével iskolai és iskolán kívüli programokon keresztül ismereteket szerezzünk az Európai Unióról, különösen az Európai Parlament működéséről. Április elején egy újabb pályázati siker apropóján alkalmunk volt arra, hogy valóban közvetlen közelről tájékozódjunk arról, hogy is működik az uniós intézményrendszer, hisz iskolánk 8 tanulója és mentortanárunk egy 3 napos tanulmányúton vehetett részt Európa fővárosában, a futurista modernséget, a polgári hagyományokat és történelmi emlékeket megkapó természetességgel ötvöző Brüsszel városában.
A maradandó élményt nyújtó kirándulás során lehetőségünk nyílt betekinteni az európai döntéshozatal mechanizmusába - látogatást tettünk az Európai Parlamentben, ahol Linder Bálint uniós sajtófelelős kalauzolásával megtudhattuk, miként jött létre az EU, megismerkedtünk az intézményrendszer felépítésével, magával a lenyűgöző épülettel és annak központjával, az ülésteremmel. Az Európai Parlament látogatóközpontja, a Parlamentárium is számos érdekességet kínált: egy interaktív virtuális utazás során a nagyközönség számára is nyitott kiállításon megfigyelhettük, hogyan születnek a határozatok és azok miként befolyásolják hétköznapjainkat. A 24 nyelven elérhető kiállítás bemutatja az európai integráció elmúlt 50 évét, de mi magunk is megfogalmazhattuk, hogyan képzeljük el Európa jövőjét.
A hivatalos programon kívül megcsodálhattuk a sokszínű és multikulturális Brüsszel legfőbb nevezetességeit, köztük a Grand Place-t, a Szent Mihály katedrálist, a Belgium születése előtt tisztelgő monumentális, a jubileumi parkban található diadalívet, és természetesen a királyi palotát, emellett jutott időnk arra, hogy a Magritte Múzeum szürrealista festményeit megtekintsük, és természetesen elzarándokoltunk a Manneken Pis-hez is.
Utunk során a legnagyobb hatást mindezeken túl mégis azt tette ránk, hogy idegennyelv-tudásunkat hatékonyan felhasználva testközelből tapasztalhattuk meg, hogy milyen is az a sokat emlegetett tolerancia, a mások kultúrájának, nyelvének, szokásainak és hagyományainak tisztelete. Ebben a miliőben nem volt nehéz új ismeretségeket szerezni, sőt, barátságokat is kötni nációtól függetlenül, új kapcsolatainkon és élményeinken keresztül pedig országunk „kis-nagyköveteiként” könnyed természetességgel élhettük meg magyarságunkat és európaiságunkat egyaránt - és azt hisszük, pontosan ebben rejlik programunk nemes célkitűzése.